van Vimexx op 07-03-2018
Er zijn diverse manieren om de online zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw website te verhogen. Ten eerste kun je tijd, energie en eventueel geld investeren in SEO, ofwel het optimaliseren van jouw website voor een hogere positie in Google. Daarnaast kun je betaald adverteren in de zoekmachine. Dit wordt ook wel Search Engine Advertising of SEA genoemd.
Veel ondernemers twijfelen of het adverteren in Google wel of niet iets voor hen is. In dit artikel lees je wat de voor- en nadelen van het adverteren in Google zijn, zodat je gemakkelijker kunt beslissen of je dit wel of niet moet doen voor jouw website.
Adverteren in Google met Google Adwords
Adverteren in Google doe je met Google Adwords. Dit is een online tool die door de zoekmachine ontwikkeld is en jou helpt effectieve campagnes op te zetten. Ook gebruik je Google Adwords om de resultaten van jouw campagne te meten. Met deze inzichten kun je jouw campagne verder optimaliseren, om in de toekomst betere resultaten te behalen. Hieronder lees je wat de voor- en nadelen zijn van het adverteren in Google met Google Adwords.
De voordelen van Google Adwords
Het eerste voordeel van het adverteren in Google met Google Adwords, is dat de zoekmachine een groot bereik heeft. Hier kun jij als ondernemer van profiteren. Daarnaast worden jouw advertenties aan de juiste mensen getoond, namelijk aan mensen die op voor jouw bedrijf relevante keywords zoeken in Google. Tot slot kun je de resultaten van jouw campagne goed meten met Google Adwords. Dit maakt het gemakkelijker jouw campagne te verbeteren, om nog betere resultaten te behalen met het adverteren.
De nadelen van Google Adwords
Het eerste nadeel van het adverteren in Google, is dat dit geld kost. In tegenstelling tot SEO, want het optimaliseren van je website is gratis (als je dit zelfstandig doet). Daarnaast is Google Adwords vrij complex. Gebruik je deze tool voor het eerst, dan kan het lastig zijn goede campagnes op te zetten. Tot slot scrollen veel mensen de betaalde advertenties in Google standaard voorbij. Dit betekent dat je betaalt voor een hoge positie, maar alsnog je klanten verliest. Niet aan een andere betalende adverteerder, maar aan iemand die door SEO een hoge positie in Google heeft gekregen.
Wel of niet adverteren in Google?
Vind jij bovenstaande voordelen zwaarder wegen dan de nadelen van het adverteren in Google? Dan kun je eens een testcampagne opzetten. Door met een klein budget te starten met adverteren, kom je er vanzelf achter of het adverteren in Google werkt voor jouw website of webwinkel.
Vind je de nadelen zwaarder wegen dan de voordelen? Dan kun je jouw website wellicht beter hoog laten scoren in Google door je site te optimaliseren (SEO). Dit kun je zelfstandig doen, maar je kunt hier ook een expert voor inhuren. Huur je een expert in, dan moet je wel wat geld investeren in SEO. Wel heb je op deze manier meer kans op een hoge positie in Google, simpelweg omdat een expert weet wat hij of zij doet.