van Vimexx op 28-04-2017
In de maanden december hebben de meest e-commerce ondernemers het ontzettend druk. Niet alleen rond kerst en sinterklaas wordt er meer verkocht dan in andere perioden van het jaar: ook op Halloween, Black Friday en met oud en nieuw is het veel drukker bij de meeste webwinkels. Je bent er misschien nog helemaal niet mee bezig, maar je kunt beter te vroeg dan te laat beginnen met de voorbereidingen voor de drukke decembermaand. Daarom lees je in dit artikel hoe je de feestdagen goed door kunt komen als ondernemer, zodat je je alvast goed kunt voorbereiden.
1: begin op tijd!
Een fout die veel e-commerce ondernemers maken, is dat zij veel te laat beginnen met de voorbereidingen voor de feestdagen. Waar de meeste ondernemers pas begin november gaan kijken naar de voorbereiding voor de maand december, moet dit eigenlijk al in de maand oktober gebeuren. Hoe eerder je begint, hoe beter je voorbereid bent op de drukte als de drukte eenmaal begint. Je moet misschien nog helemaal niet denken aan sinterklaas, kerst en alle feestdagen die hiervoor en hierna nog komen, maar je kunt dit voor online succes toch beter al wel doen.
2: pas je website aan en maak extra landingspages
Ondernemers met een eigen winkel, brengen hun winkel voor 5 december helemaal in sinterklaassfeer en gaan hierna de boel verbouwen voor kerst. Met een webwinkel hoef je dit niet te doen, maar het kan wel interessant zijn. Door je webwinkel een kleine make-over te geven, zorg je namelijk voor een bepaalde sfeer en dit kan zomaar de online omzetten doen stijgen. Ook slim: extra landingspages ontwikkelen voor de feestdagen. Heb je bijvoorbeeld een webwinkel met herenkleding, dan maak je extra landingspages voor sinterklaas, maar ook voor kerst (‘shop een leuke outfit voor de kerstdagen!’) en voor oud en nieuw (‘stijlvol het nieuwe jaar in!’).
Door landingspages te maken, kun je gericht adverteren rondom een bepaalde feestdag. Daarnaast kun je jouw SEO nog beter insteken, waardoor je beter scoort in de zoekresultaten rondom een bepaalde feestdag. Heb je bijvoorbeeld de landingspage met het zoekwoord ‘kerst kleding man’, dan is de kans groot dat je veel extra bezoekers op je website krijgt die met deze term op zoek gaan naar kleding om met de kerstdagen te dragen.
3: zorg voor een extra snelle website
Niemand houdt van websites met lange laadtijden, zeker niet rond de drukke feestdagen. Om de klanttevredenheid zo hoog mogelijk te houden en zo veel mogelijk bestellingen binnen te krijgen, optimaliseer je de laadtijd van je website voor de drukte echt begint. Dit kun je doen door afbeeldingen en video’s kleiner te maken, maar ook door een extra groot hostingpakket af te sluiten. Zeker als je veel bezoekers op je website verwacht rond de feestdagen in de maand december, is het een goed idee om wat extra hosting af te sluiten voor je website. Zo voorkom je problemen als een website die niet laadt, een website die te langzaam is of een website die helemaal offline komt te liggen.