Vimexx Facebook

Blog van Vimexx op 26-09-2018

Steeds meer mensen starten een eigen webwinkel. Dit is niet zo vreemd. Met een succesvolle webwinkel kun je veel geld verdienen, ook als je hier helemaal niet zo veel tijd in steekt. Veel mensen die een succesvolle online shop runnen, doen dit gewoon naast hun baan. Zie jij dit ook wel zitten? Dan geven wij je graag enkele tips om jouw webwinkel een vliegende start te geven.


Registreer een goede domeinnaam

Voor je een webwinkel kunt starten, heb je een domeinnaam nodig. Registreer een professionele en representatieve domeinnaam en jouw online shop laat direct een goede eerste indruk achter. Met een slechte domeinnaam is dit wel anders. Heeft jouw webwinkel een slechte of vreemde domeinnaam, dan kun je mensen afschrikken iets te bestellen. Het registreren van een goede domeinnaam is dan ook de eerste stap voor een succesvolle webwinkel.

 

Maak een professioneel e-mailadres aan

Veel startende ondernemers registreren wel een goede domeinnaam, maar vergeten een professioneel e-mailadres aan te maken. Zij gebruiken gewoon hun Hotmail- of Gmail e-mailadres om (potentiële) klanten te maken. Hoewel zowel Hotmail als Gmail een goede mail client is, komt het niet professioneel over als je met een Hotmail of Gmail e-mailadres naar je (potentiële) klanten mailt. Wil je jouw webwinkel een vliegende start geven? Maak dan een professioneel e-mailadres aan.

 

Richt je op een niche

Sommige e-commerce ondernemers proberen zo veel mogelijk producten te verkopen. Dit kan werken, maar over het algemeen werkt het beter om je op een niche te richten. Stel, je verkoopt telefoonhoesjes en kussens. De mensen die een telefoonhoesje kopen, zullen waarschijnlijk geen kussens verkopen. Sterker nog, de combinatie van telefoonhoesjes en kussens is een beetje vreemd en dit zullen je (potentiële) klanten ook vinden. Als je graag telefoonhoesjes en kussens wil verkopen, kun je dan ook beter twee webwinkels starten.

 

Richt je je op een bepaalde niche, dan krijg je autoriteit. Je (potentiële) klanten zien dat jij je op een bepaald product of een bepaalde productgroep richt met je webwinkel. Ze zien je als een echte expert in je vakgebied en dit is goed voor het conversiepercentage van je online shop.

Laat je webwinkel door een expert bouwen

Wij raden je aan om jouw webwinkel door een expert te laten bouwen, ook als je gebruik maakt van een vrij eenvoudig CMS als Magento of WooCommerce. Een expert kan simpelweg een veel mooiere en betere webwinkel bouwen dan jij. Het kost geld om een expert in te huren voor het bouwen van je online shop, maar dit geld verdien je vanzelf terug. Met een mooiere en betere online shop haal je namelijk meer bestellingen binnen, ofwel heb je meer omzet en winst. Laat je dus niet tegenhouden door de investering die je moet doen om een expert in te huren, want deze verdien je vanzelf terug.

 

Wil je jouw webwinkel toch écht zelf bouwen? Neem hier dan voldoende tijd voor. Raffel je de ontwikkeling van jouw online shop af, dan zie je dit zeker aan de buitenkant. Ook is de kans groot dat jouw webwinkel minder goed werkt als je de bouw afraffelt en dit is niet goed voor het conversiepercentage van je online shop. 

 

Investeer in een goed design

Alle succesvolle webwinkels hebben één ding met elkaar gemeen: ze hebben stuk voor stuk een goed design. Vind je het lastig om zelf een goed design te maken voor jouw online shop? Huur dan een designer in. Ook deze kosten verdien je vanzelf terug. Een webwinkel met een professioneel, representatief en aantrekkelijk ontwerp haalt namelijk veel meer bestellingen binnen dan een onprofessionele, niet representatieve en niet aantrekkelijke webwinkel.

 

Vergeet je webwinkel niet te promoten

Heb je een geweldige webwinkel laten bouwen? Dan ben je nog niet klaar. Je kunt er namelijk niet vanuit gaan dat de vele online shoppers in Nederland jouw webwinkel vanzelf weten te vinden. Door je webwinkel te promoten, krijg je veel meer bezoekers. En krijg je meer bezoekers, dan is de kans groot dat je veel bestellingen kunt verwerken. Dit betekent dat je al snel aardig kunt verdienen met jouw online shop.

 

Er zijn diverse manieren om jouw webwinkel te promoten. Dit kun je bijvoorbeeld doen op social media, maar ook met advertenties en Google. En betaal je liever niet om hoog in de zoekresultaten van Google te staan? Start dan met SEO, ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Met SEO kun je de positie van jouw website flink verhogen. Dit betekent dat je meer bezoekers op je website krijgt via Google, zonder dat je dure advertenties hoeft te plaatsen in deze zoekmachine.

- 5 van 5 sterren -