Vimexx Facebook

Blog van Vimexx op 11-07-2018

Veel ondernemers zijn actief bezig met zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO genoemd. Ze willen dat hun website of webwinkel zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines komt. Met de juiste aanpassingen kan de positie van jouw website of webwinkel inderdaad verbeteren, met meer traffic tot gevolg.

 

Wat velen echter niet weten, is dat je de positie van jouw site of shop ook kunt verlagen door bepaalde aanpassingen door te voeren. Welke tien fouten je zeker niet moet maken als je hoger in Google wil komen met jouw website of webwinkel, lees je in dit artikel.

 

Fout #1: je website is langzaam

Sommige websites zien er geweldig uit, maar zijn ontzettend langzaam door die vele afbeeldingen, video’s en andere flitsende elementen in het webdesign. Het is belangrijk dat je website er mooi uit ziet, maar met een langzame website kom je nergens. In ieder geval niét in de hoogst genoteerde zoekresultaten in Google!

 

Fout #2: je website heeft een slecht design

Google vindt het erg belangrijk dat websites gebruiksvriendelijk zijn. Daarom moet het design van jouw website altijd op en top overzichtelijk zijn. De gemiddelde internetgebruiker moet simpelweg gemakkelijk met jouw website om kunnen gaan. Met een slecht design komt jouw website al snel op de tweede, derde of vierde pagina van Google terecht.  

 

Fout #3: je website is niet responsive

Steeds meer websites zijn responsive. Dit wil zeggen dat de websites goed worden weergegeven op mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets. Toch zijn nog lang niet alle websites responsive. Zonde met oog op SEO, want Google straft niet-responsive websites af. Wordt jouw website niet goed weergegeven op smartphones en tablets, dan sta je beduidend lager in de zoekresultaten. Hoe snel, mooi of gebruiksvriendelijk je site ook is op de computer.

 

Fout #4: je hebt geen sitemap

Het kost nauwelijks moeite om een sitemap te maken. Toch hebben veel websites er geen. Ook dit is een gemiste kans, want Google beloont websites met een sitemap altijd met een hogere positie in de zoekresultaten. Daarom raden wij je zeker aan kort de tijd te steken in het maken van een eenvoudige sitemap.

 

Fout #5: je hebt geen duidelijke CTA

Sommige websites zijn ontzettend commercieel. Deze sites staan vol CTA’s, ofwel Call To Actions. Je hoeft je website niet op en top commercieel in te steken met tientallen verschillende CTA’s, maar een enkele CTA op je website doet het wel goed. Met een enkele duidelijke CTA komt jouw site al een stukje hoger in de zoekresultaten van Google.

Fout #6: je hebt slechte teksten op je site staan

Veel mensen denken dat Google alleen naar het aantal zoekwoorden in webteksten kijkt bij het beoordelen van de content van een website. Dit is niet het geval. De zoekmachine kijkt ook hoe goed de teksten zijn die je op je website hebt staan. Met teksten vol spelfouten komt jouw website lager in de zoekresultaten te staan. Daarnaast vindt Google het belangrijk dat je relevante teksten op je website zet. Met teksten met een hoog ‘blabla-gehalte’ kom je dan ook niet hoog in de zoekresultaten.

 

Fout #7: je update je website nooit

Het is erg belangrijk je website regelmatig te updaten. Websites die regelmatig op een bepaalde manier aangepast worden, staan namelijk hoger in de zoekresultaten van Google. Soms doe je een grote aanpassing, soms is een kleine aanpassing voldoende. Als je je website maar af en toe aanpast, zodat je site lekker actueel blijft.

 

Fout #8: je gebruikt saaie titels

Het is erg goed om de teksten op je website een duidelijke indeling te geven. Dit doe je door titels toe te voegen aan de teksten. Echter, niet alle titels zijn even goed als het aan Google ligt. Gebruik je saaie titels in je teksten, dan kun je net zo goed geen titels gebruiken in je content. Google straft websites met dit soort teksten namelijk streng af, met een beduidend lagere positie in de zoekresultaten.

 

Fout #9: je gebruikt te veel keywords in je teksten

Je hebt een keyword onderzoek gedaan en weet precies op welke zoekwoorden jouw doelgroep zoekt in Google. Je wil zo graag op deze zoekwoorden gevonden worden, dat je jouw website helemaal vol stopt met de keywords uit jouw keyword onderzoek. Een slechte keuze! ‘Keyword stuffing’, ofwel het overmatig gebruik van keywords, wordt namelijk afgestraft door Google. Jouw teksten moeten zo leesbaar en natuurlijk mogelijk blijven, met hier en daar een relevant keyword.

 

Fout #10: je hebt totaal geen links op je website

Met linkbuilding kun je de positie van jouw website flink verbeteren. Externe links doen het goed, maar ook interne links zijn erg belangrijk. Heb je totaal geen links op je website, dan is dit slecht voor je positie in Google. Overigens doen dode links, ofwel links die naar een niet-bestaande pagina verwijzen, het ook slecht bij Google. Je kunt een tool gebruiken om te achterhalen of er op dit moment dode links op je site staan.

Wil je graag reageren op dit blog artikel? Dat kan! Bekijk het topic in ons Vimexx forum!

- 5 van 5 sterren -