van Vimexx op 20-07-2017
Veel bedrijven maken al gebruik van Facebook en Twitter om hun bedrijf online op de kaart te zetten, maar je kunt ook gebruik maken van Instagram om wat meer online naamsbekendheid te genereren. Instagram wordt steeds populairder in Nederland en heeft voor velen Facebook zelfs al helemaal vervangen. Door een account aan te maken op Instagram en dit account op de juiste manier bij te houden, kun je dan ook veel bereiken. Hoe je zakelijk succes kunt hebben op Instagram? Dat lees je in de zeven tips in dit artikel.
Tip 1: zet Instagram op de juiste naam
Jij vindt het misschien heel logisch om Instagram op de juiste naam (de naam van je bedrijf/merk) te zetten, maar toch gaat dit nog vaak fout bij online ondernemers. Zij zetten hun Instagramaccount wel op de naam van hun bedrijf, maar gebruiken dan bijvoorbeeld niet de volledige naam of de naam waar ze op gevonden willen worden. Je kiest niet alleen de volledige en juiste bedrijfsnaam als gebruikersnaam voor Instagram, maar zet de juiste naam ook in de instellingen van het social media netwerk.
Tip 2: maak je profiel openbaar
Als individu wil je misschien niet dat iedereen jouw foto’s ziet, maar als bedrijf mag alles en iedereen jouw posts zien. Dit werkt alleen als je jouw account openbaar zet. Heb je een slotje bij de naam van je Instagramaccount staan, dan is jouw profiel niet openbaar en zal je dit in de instellingen moeten veranderen.
Tip 3: link naar je website en andere social media kanalen
In de beschrijving van je profiel kun je allerlei informatie zetten. Door in de beschrijving een link te zetten naar je website, je Facebookaccount en je Twitteraccount, kunnen mensen vanuit Instagram ook andere pagina’s van je bedrijf bekijken. Zeker een link naar je website mag niet ontbreken, want via deze link komen je volgers direct op je online visitekaartje terecht.
Tip 4: zet een locatie bij de foto’s die je plaatst
Bij het plaatsen van een foto, kun je een locatie toevoegen. Veel ondernemers vergeten dit te doen of denken dat dit niet zo belangrijk is, maar het is juist wel erg belangrijk om een locatie bij je foto’s te zetten. Door een locatie aan een foto toe te voegen, is de interactie namelijk maar liefst 79 procent hoger dan bij een foto zonder locatie. Bijkomend voordeel: door een locatie toe te voegen aan je foto’s, krijg je volgers die bij jou in de omgeving wonen.
Tip 5: gebruik filters, tags, links en hashtags
Wie succes wil op Instagram, moet het social media netwerk wel op de juiste manier gebruiken. Dit betekent dat je foto’s plaatst met mooie filters, tags, links en uiteraard hashtags. Het gebruik van hashtags werkt ongeveer hetzelfde als op Twitter, maar dan ben je bij Instagram niet aan een bepaald aantal tekens gebonden bij het schrijven van een post. Dit betekent dat je zo veel hashtags mag toevoegen als je zelf wil en hier kun je zeker gebruik van maken.
Tip 6: lok volgers uit tot het plaatsen van een reactie
Bij het plaatsen van een foto kijk je niet alleen naar de kwaliteit van het beeldmateriaal, maar check je ook in welke mate een foto uitroept tot het plaatsen van een reactie. Door een originele invalshoek te gebruiken, een vraag te stellen of een wedstrijd aan een foto te hangen, kun je veel reacties krijgen op je foto’s en dit is waar het uiteindelijk om draait op Instagram. Gaan meer mensen je volgen om je mooie, originele en leuke foto’s, dan ben je echt succesvol op Instagram.
Tip 7: zorg voor een call-to-action
Het zal niet altijd mogelijk zijn om een call-to-action bij een foto te plaatsen, maar doe dit zeker wel als dit wel mogelijk is. Door een call-to-action te plaatsen overtuig je jouw volgers nog meer om in actie te komen en jij bent uiteindelijk degene die hiervan profiteert. Let wel op dat je niet krampachtig call-to-actions bij foto’s neer gaat zetten als dit eigenlijk helemaal niet relevant is, want dan kan dit juist ten koste gaan van jouw populariteit op Instagram. Benut je kansen op Instagram, maar doe dit niet te krampachtig.