van Vimexx op 20-07-2017
Als e-commerce ondernemer met een eigen webwinkel, wil je zo veel mogelijk producten verkopen. Om je verkoopcijfers te boosten, heb je wellicht een marketingplan opgesteld. Dit is goed, maar veel ondernemers houden er geen rekening mee dat een marketingplan voor een vrouwelijke doelgroep heel anders is dan een marketingplan voor een mannelijke doelgroep. Heb jij voornamelijk vrouwelijke klanten in jouw online shop en wil je hen zo veel mogelijk producten laten kopen? Dan geven wij je graag drie marketingtips voor een vrouwelijke doelgroep. Door onderstaande drie tips in jouw marketingplan te verwerken, weet je zeker dat jouw marketingbeleid echt gaat werken.
Tip 1: speel in op emoties en gevoel
Mannen kijken vooral naar functionele producteigenschappen als ze iets kopen, zelfs bij kleding. Is het kledingstuk de juiste maat, heeft het kledingstuk de juiste kleur en valt het kledingstuk binnen het budget? Dan is de kans op een verkoop groot. Bij vrouwen werkt dit iets anders. Zij kijken naar dezelfde functionele producteigenschappen, maar handelen wel meer op emotie en gevoel. Weet een product de juiste emotie of het juiste gevoel over te brengen, dan is de kans op een verkoop groter.
Bij het verkopen van een mooie jurk, wordt er bijvoorbeeld benadrukt hoe stijlvol het kledingstuk is, hoe zelfverzekerd je je in deze prachtige jurk voelt en ga zo maar door. Breng je bij vrouwen meer emotie en gevoel over, dan is de kans groot dat zij hier goed op reageren. Dan moet het natuurlijk wel de juiste emotie zijn, ofwel een positieve emotie.
Tip 2: bied de optie van het verlanglijstje aan
De meeste mannen gaan recht op hun doel af bij het winkelen. Ze zien iets leuks, ze plaatsen een bestelling en ze zijn klaar. Vrouwen vinden het leuker om echt te shoppen. Ze bekijken meerdere producten, klikken sommige producten weer weg, kijken weer verder en hebben aan het einde van de rit een paar favorieten. Deze schaffen ze niet meteen aan, maar blijven ze vaak nog even bekijken. Bied jouw vrouwelijke klanten de mogelijkheid om dit gemakkelijk en snel in een later stadium, ofwel in een nieuwe shopping sessie, ook nog eens te doen. Dit kun je gemakkelijk doen door jouw webwinkel te verrijken met een verlanglijstje. Dit verlanglijstje kunnen vrouwen gebruiken om hun favoriete producten op te slaan en eventueel later alsnog te kopen.
Tip 3: geef vrouwen inspiratie
Zoals al eerder vermeld, zijn vrouwen vaak echt aan het shoppen. Ze gaan van pagina naar pagina en bekijken misschien wel tientallen producten tijdens dezelfde shopping sessie. Help de vrouwelijke klant met winkelen door haar inspiratie te geven. Toon op een productpagina bijvoorbeeld vergelijkbare artikelen of items die bij het betreffende product gecombineerd kunnen worden, zoals schoenen of een mooie tas. Zo gaat de vrouwelijke klant van pagina naar pagina en geef je haar een flinke inspiratieboost om lekker in jouw online shop te winkelen.