Vimexx Facebook

Blog van Vimexx op 25-01-2018

Steeds meer Nederlanders doen de wekelijkse inkopen niet bij de plaatselijke supermarkt, maar online. Uit cijfers van GfK blijkt dat Nederland in 2017 de helft meer online boodschappen is gaan doen. Voornamelijk mensen die in de Randstad wonen, vinden het prettig online te winkelen.

 

Groter omzetaandeel online boodschappen

Het omzetaandeel van boodschappen die online besteld zijn, is groter geworden in de totale supermarktomzet. In 2016 bestond 2,1 procent van de totale supermarktomzet uit online omzet. In 2017 was dit percentage 3 procent. GfK verwacht zelfs dat de online omzet van supermarkten in 2017 met 27 procent zal stijgen, tot een omzetaandeel van 3,8 procent. 

 

Albert Heijn en Jumbo verkopen de meeste boodschappen online, van alle supermarkten in Nederland. Hun klanten winkelden niet alleen op de computer, maar ook op hun smartphone en met de tablet.

 

Algemene groei online omzet

Overigens verdienen niet alleen supermarkten meer geld met hun online verkopen. Er is namelijk sprake van een algemene groei van de online omzet, in diverse branches. Steeds meer consumenten winkelen online en hier profiteren ondernemers zeker van. Niet alleen kleding wordt meer en meer online besteld, maar ook producten en diensten als speelgoed, elektronica, verzekeringen en vakanties worden veel online verkocht.

 

Zelf een webwinkel beginnen: 3 tips

Het is misschien wat lastig om te concurreren met de grote online supermarkten in Nederland, maar je kunt wel een webwinkel beginnen in een andere branche. Hieronder geven wij je graag drie algemene tips om jouw online shop tot een groot succes te maken.

 

Tip 1: investeer in goede hosting

Een goede webwinkel heeft goede hosting nodig. Alleen met een goed hostingpakket kun je de persoonlijke gegevens van je klanten goed beschermen én zorg je ervoor dat jouw online shop altijd bereikbaar is. Probeer je geld te besparen door goedkope hosting af te nemen, dan kun je last krijgen van hackers, storingen en lange laadtijden.

 

Tip 2: kies een duidelijke doelgroep

De meest succesvolle webwinkels hebben een duidelijke doelgroep. Je kunt je als online ondernemer richten op vrouwen van 35 tot 50 jaar, maar ook op jonge mannen, moeders, senioren en ga zo maar door. Het maakt niet uit welke doelgroep je kiest, als deze groep mensen maar aansluit bij jouw product- en/of dienstenaanbod. Ook is het belangrijk jouw communicatie helemaal af te stemmen op je belangrijkste doelgroep.

 

Tip 3: steek tijd en eventueel geld in SEO

Tot slot is het verstandig veel tijd en eventueel geld in SEO (zoekmachineoptimalisatie) te steken. Door tijd, energie en eventueel geld in SEO te steken, komt jouw webwinkel hoog in de zoekresultaten van Google en andere bekende zoekmachines. Omdat veel consumenten op een webwinkel terecht komen via Google en andere zoekmachines, is een hoge positie in de zoekresultaten veel waard.

 

Je kunt zelf bezig zijn met SEO, maar je kunt hier ook een expert voor inhuren. Huur je een expert in voor zoekmachineoptimalisatie, dan betaal je hier uiteraard wel bepaalde kosten voor. Vaak kom je zelf ook al een heel eind met zoekmachineoptimalisatie, zeker met de juiste tips. Deze tips vind je gewoon online.

- 5 van 5 sterren -