van Vimexx op 08-11-2017
Ieder jaar zijn er weer nieuwe SEO trends, ofwel trends die dat jaar invloed hebben op de vindbaarheid van websites en webwinkels. Ben je benieuwd met welke SEO trends je volgend jaar rekening moet houden? Lees dan in dit artikel wat de belangrijkste SEO trends voor 2018 zijn en je kunt je alvast voorbereiden op deze belangrijke SEO ontwikkelingen.
Trend #1: de autoriteit van een website wordt belangrijker
De eerste SEO trend van 2018, heeft te maken met de autoriteit van een website. Volgens de geruchten gaat Google websites met een goede autoriteit volgend jaar standaard een hogere positie geven in de zoekresultaten. Dit zou te maken hebben met het vele ‘fake nieuws’ op het internet. Om internetgebruikers betrouwbaar nieuws te kunnen bieden, worden websites met een goede autoriteit in 2018 beter getoond.
Trend #2: meer rich snippets in de zoekresultaten
Stel je nu een vraag aan Google, dan is de kans groot dat je jouw antwoord in een rich snippet te zien krijgt. Het antwoord dat Google relevant vindt op jouw vraag, wordt in een duidelijk kader boven de zoekresultaten getoond. Geeft jouw website goede antwoorden op belangrijke vragen, dan kan ook jouw site in de rich snippets van Google getoond worden. Dit is nu al een voordeel, maar in 2018 wordt dit nog belangrijker. Google wil volgend jaar namelijk nog meer gebruik gaan maken van rich snippets.
Niet alle mensen die een rich snippet met informatie van jouw website lezen, gaan daadwerkelijk naar jouw site toe. Toch gebeurt dit vaak wel, bijvoorbeeld als de lezer nog meer over het onderwerp wil lezen. Toont Google rich snippets van jouw website, dan kun je hier dus zeker van profiteren. In feite kom je met een rich snippet gratis boven de zoekresultaten van Google te staan, met alle gevolgen van dien.
Trend #3: minder inzage in zoektermen
Google weet precies welke termen internetgebruikers intypen in de zoekmachine. Nu worden deze termen nog openlijk gedeeld met ondernemers, maar in de nabije toekomst zal dit waarschijnlijk anders worden. Volgens de geruchten gaat Google vanaf 2018 minder inzage gegeven in de zoektermen die in de zoekmachine ingetypt worden. Dit betekent dat het lastiger wordt om als ondernemer op de juiste termen te scoren.
Wil je vanaf 2018 op de juiste termen scoren, dan moet je je gezonde verstand gebruiken om deze termen te identificeren. Wij raden je aan om je nu alvast te verdiepen in de belangrijkste termen voor jouw bedrijf. De kans is groot dat deze termen of in ieder geval dit soort termen in 2018 ook belangrijk gaan zijn voor de SEO van jouw website. Moet je je in 2018 nog verdiepen in de belangrijke zoektermen voor jouw website, dan ben je te laat. Wij raden je dan ook aan om hier niet langer mee te wachten, maar de termen snel ergens op te schrijven.