Wist je dat ruim 25% van heel het internet tegenwoordig draait op het CMS van Wordpress? Het kan dus maar zo zijn dat als jij jouw dagelijkse stapel met websites bezoekt, hiervan dus 25% gebouwd is op Wordpress zonder dat je het mogelijk zelfs doorhebt! Wordpress is namelijk al lang geen blog meer. Uiteraard kent het de blog functie altijd nog, maar het kan tegenwoordig zoveel meer. Zo word het tegenwoordig veel gebruikt voor oa:
- Informatieve websites
- Community websites met bijv een actieve community en een forumO
- Online fotoalbums
- Webshops, via bijvoorbeeld Woocommerce
Ik kan nog even doorgaan, maar eigenlijk is tegenwoordig voor elk doel of idee wel iets te doen met Wordpress. Het gemak en de eenvoud trekt veel mensen aan om hun (eerste) website te bouwen en te onderhouden! Uiteraard komen hier ook bij het bouwen en onderhouden soms fouten naar voren of andere issues, die wij als Vimexx ook dagelijks bij onze klanten tegenkomen. We leggen je daarom de 5 meest voorkomende Wordpress fouten uit en geven hierbij ook aan hoe jij dit zelf kunt verhelpen!
1. Error establishing database connection
Wordpress is compleet dynamisch en slaat daarom veel op in een database om snel en vooral efficiënt te kunnen werken. De bestanden van Wordpress communiceren in dit geval bij elke aanvraag met de database. Dit gaat via een configuratie bestand genaamd wp-config.php welke je altijd op de FTP kunt vinden. Vaak staat deze in de public_html map.
Help, ik heb deze foutmelding
Wanneer je de foutmelding Error establishing database connection in Wordpress krijgt, dan kan het volgende aan de hand zijn:
- De database connectie kan niet gelegd worden doordat de database naam, gebruikersnaam of wachtwoord in wp-config.php niet correct is.
- De database nooit geinstalleerd of geimporteerd is en dus geen data bevat
- Het wachtwoord van de database bijvoorbeeld verkeerd staat in wp-config.php
Hoe los ik deze foutmelding op?
Wat je in deze gevallen het beste kan doen is als eerst in DirectAdmin bij MySQL management het wachtwoord resetten van de database en daarbij direct de database naam opschrijven, alsmede de gebruikersnaam en het wachtwoord. Deze voer je vervolgens in het bestand wp-config.php op de FTP in. Je surft dan opnieuw naar jouw Wordpress website en controleert of deze nu wél goed werkt!
Indien de database 0MB groot is en dus geen data bevat, kan je indien het een nieuwe website is het beste deze opnieuw installeren. Dit kan via onze automatische tool die bij elk pakket gratis beschikbaar is: Hoe installeer ik Wordpress?
2. Wordpress website geeft een wit scherm
Je ziet wanneer je naar jouw Wordpress website surft een wit scherm, maar niet de website die je verwacht te zien? Vervelend en helaas veel voorkomend. Wordpress heeft in dit geval een foutmelding maar geeft deze nog niet weer op je scherm, maar mogelijk wel elders!
Help, ik heb deze foutmelding
In dit geval kan het dus zijn dat er een plugin, een thema, of misschien een ander onderdeel van je website een fout heeft. De enige manier om te vinden wat er mis gaat, is om alsnog te zorgen dat je de fout te zien krijgt en zodoende tenminste weet wat er aan de hand is.
Hoe los ik deze foutmelding op?
Je start met het aanzetten van foutmeldingen in Wordpress. Dit doe je door op de FTP het bestand wp-config.php te openen en hier op zoek te gaan naar de volgende regel:
define( 'WP_DEBUG', false );
Deze regel pas je aan naar de volgende regel:
define( 'WP_DEBUG', true );
Zodra je dit gedaan hebt, staat error/foutmelding aan in jouw Wordpress website. Je surft opnieuw naar jouw website toe en kijkt wat de foutmelding is.
Ik zie een foutmelding, maar heb geen idee hoe ik dit oplos?
Dit kan uiteraard en begrijpen we. In dit geval raden we je aan de volgende stappen te nemen om zodoende eens te proberen of je het zelf kunt oplossen:
- Wijzig in de backend van Wordpress het thema dat je geïnstalleerd hebt eens terug naar het standaard thema. Vaak helpt dit.
- Zo niet: schakel dan een voor een de plugins uit en blijf refreshen of de site weer werkt. Soms is een plugin de boosdoener!
- Mocht dit niet werken, dan zou je nadat je een backup gemaakt hebt de site nog eens volledig kunnen updaten. Soms bevat een thema of een plugin een fout en lost een update dit wel op!
Mocht dit echt niet lukken en werkte de site bijvoorbeeld gisteren nog? Zet dan gemakkelijk een backup terug via ons systeem!
3. 500 internal server error
De site geeft bij het bezoeken geen wit scherm maar een 500 internal server error of een andere 500 error in beeld? Vervelend, maar helaas gebeurd het vaak!
Help, ik heb deze foutmelding
Hier geld ook weer dat je eerst moet onderzoeken wat de foutmelding inhoud, want dat geeft die helaas niet op het scherm weer vanwege veiligheid, maar in een log bestand. Stel er zit een fout in de database connectie, dan was de kans groot dat je wachtwoord dan weergegeven werd uit de wp-config.php en dat voorkomen we graag!
Hoe los ik deze foutmelding op?
De foutmeldingen worden daarom naar een log bestand gestuurd, waar wij jou graag alles over vertellen in de volgende handleiding: Hoe los ik een internal server error 500 op? Zodra je de fout gevonden hebt, kan het weer goed zijn dat er een fout zit in een thema of een plugin. We raden je hiervoor wederom de volgende stappen te proberen en te zien of dit jouw probleem oplost:
- Wijzig in de backend van Wordpress het thema dat je geïnstalleerd hebt eens terug naar het standaard thema. Vaak helpt dit.
- Zo niet: schakel dan een voor een de plugins uit en blijf refreshen of de site weer werkt. Soms is een plugin de boosdoener!
- Zet de .htaccess uit door deze op de FTP te hernoemen naar htaccess i.p.v .htaccess (je haalt de punt er voor weg)
- Mocht dit niet werken, dan zou je nadat je een backup gemaakt hebt de site nog eens volledig kunnen updaten. Soms bevat een thema of een plugin een fout en lost een update dit wel op!
4. 503 error en een trage Wordpress website
Een andere die vaak gepaard gaat met een zeer trage Wordpress website is een 503 error(Service unavailable). Deze foutmelding komt vaak doordat er een script blijft hangen binnen de site, of de site niet goed werkt door bijvoorbeeld veel fouten of bijvoorbeeld ontzettend zware cronjobs die vaak bij een import in Woocommerce voorkomen.
Help, ik heb deze foutmelding
In dit geval begint het bij het wederom bekijken van de error logs van jouw Wordpress website. We verwijzen je hiervoor weer door naar de handleiding: Hoe los ik een internal server error 500 op? Als je de foutmelding hier gevonden en gedetecteerd hebt is het zaak om deze als eerst op te lossen.
Hoe los ik deze foutmelding op?
Hiervoor is het stappenplan als eerder gegeven weer van toepassing om mee te starten en te proberen de fout(en) op te lossen:
- Wijzig in DirectAdmin eens van PHP versie en kies indien mogelijk een hogere versie. Werkt dat niet, kies dan een lagere versie. Meer info: Stel PHP per domeinnaam in
- Wijzig in de backend van Wordpress het thema dat je geïnstalleerd hebt eens terug naar het standaard thema. Vaak helpt dit.
- Zo niet: schakel dan een voor een de plugins uit en blijf refreshen of de site weer werkt. Soms is een plugin de boosdoener!
- Mocht dit niet werken, dan zou je nadat je een backup gemaakt hebt de site nog eens volledig kunnen updaten. Soms bevat een thema of een plugin een fout en lost een update dit wel op!
Zodra je dit gedaan hebt en het nog niet werkt, raden we je aan om contact te leggen met onze helpdesk. Met onze ervaring kunnen we je vaak verder op weg helpen of mogelijk eventueel begeleiden naar een persoon die dit voor jou kan verhelpen. Je kan contact leggen met ons op support@vimexx.nl of op https://www.vimexx.nl/help . We zijn er voor je!
5. Gebruikersnaam en of wachtwoord vergeten
Je probeert in jouw Wordpress website via wp-login.php of wp-admin in te loggen maar krijgt te zien dat het wachtwoord en/of de gebruikersnaam verkeerd is? Dit is een van de meest voorkomende fouten aangezien je tegenwoordig zoveel gebruikersnamen en wachtwoorden moet onthouden en het kan zijn dat je er één kwijt raakt. Wij adviseren hiervoor een Password manager te gebruiken zoals bijvoorbeeld 1password of lastpass.
Help, ik heb deze foutmelding
In dit geval, moeten we gaan inloggen in de database, aangezien daar alle gebruikersnamen en wachtwoorden opgeslagen zijn. Je hebt in dit geval toegang tot PhpMyAdmin nodig, waarin jij jouw volledig Wordpress database kunt beheren. Eenmaal toegang tot PhpMyadmin gaan we het wachtwoord middels onderstaande stappen wijzigen.
Hoe los ik deze foutmelding op?
- Log in op jouw Wordpress database via PhpMyAdmin
- Eenmaal ingelogd, zie je in het linkermenu jouw database staan. Hier klik je op
- Je krijgt nu alle tabellen te zien. Vaak beginnen die met wp_ . Je zoekt hier de tabel wp_users en klikt erop.
- Je ziet nu alle gebruikersnamen die er zijn. Je klikt bij de gebruikersnaam die je wil resetten op 'edit' of 'aanpassen' of 'wijzigen'.
- Haal het veld user_pass leeg en typ daar jouw nieuwe wachtwoord in.
- Vervolgens klik je de regel van user_pass op het dropdown menu in de kolom function en daar kies je MD5.
- Klik nu op 'GO' of 'Starten'.
- Nu je deze stap gedaan hebt, is jouw wachtwoord van jouw gebruiker gewijzigd naar het door ingevoerde wachtwoord!