Vimexx Facebook

Het stappenplan bij een afsluiting of blokkade van jouw dienst

Bijgewerkt op 04-08-2023

Op het moment dat wij op jouw dienst malware hebben geconstateerd hebben wij jou een bericht gestuurd (in de vorm van een ticket) waar in wij aangeven dat wij jouw dienst tijdelijk hebben moeten afsluiten. Wij sluiten jouw dienst (tijdelijk of permanent) af om te voorkomen dat de malware zich verspreidt en om de stabiliteit van de server te kunnen waarborgen.
Binnen de aangemaakte ticket verzoeken wij jou om ons beleid, dit artikel, zorgvuldig en aandachtig door te nemen. Wij leggen je daarbij uit welke je stappen je moet ondernemen, hoe je malware kunt verwijderen, wat wij voor je kunnen doen en wat hiervoor nodig is.

Hieronder leggen wij graag uit waarom jouw dienst is afgesloten, hoe wij te werk gaan en hoe jij zo snel mogelijk je dienst weer terug online krijgt!

Waarom is mijn dienst offline?
Het werken met onze strike methode

Waarom is mijn dienst offline?

Helaas kan het voorkomen dat een website gehackt wordt via een opensource plugin, thema, of CMS (Content Management Systeem) welke niet voorzien is van de laatste updates en daarmee de nieuwste security patches.
Vaak worden er dan vervelende scripts geplaatst waarmee jouw website of dienst schade toebrengt aan derden of er wordt spam verstuurd namens jouw website. Wij worden vervolgens bericht door een derde partij of bijvoorbeeld door de registry verzocht om in te grijpen. Ook is er de mogelijkheid dat ons eigen systeem malware constateert op jouw pakket of website, ook dan zijn wij genoodzaakt om jouw dienst tijdelijk af te sluiten. Dit om eventuele schade aan de server te voorkomen.

Uiteraard is dit een zeer vervelende situatie die we allemaal niet wensen, maar blijkt de schade die toegebracht kan worden vaak nog erger kan zijn zonder dat jij je hier direct bewust van bent, waardoor wij genoodzaakt zijn dit te allen tijde te voorkomen. Wij proberen altijd zo transparant en duidelijk mogelijk te zijn om jouw dienst zo snel mogelijk terug online te krijgen.

 

Het werken met onze strike methode
Om het proces zo snel mogelijk te laten verlopen en te voorkomen dat je dienst langer dan nodig offline blijft werken wij met zogeheten ‘’Strikes’’. Op het moment dat hetzelfde pakket of dezelfde gebruiker 3 strikes heeft, zal het pakket permanent afgesloten worden en kan deze enkel op bepaalde voorwaarden (meer informatie hierover leggen wij verder in het artikel uit) terug online. Hieronder leggen wij je uit hoe de Strikes in de praktijk werken:

De eerste strike:

Je hebt van ons een bericht ontvangen dat er malware is geconstateerd op jouw dienst, vervolgens heb je de stappen gevolgd om malware te verwijderen, ben je er zeker van dat de malware is verwijderd en heb je de juiste vervolgstappen genomen om te voorkomen dat malware terug komt.
Op dat moment bericht je ons en deel je met ons welke stappen je hebt ondernomen om te voorkomen dat er opnieuw malware op je pakket kan komen. Wij zullen na een vlugge controle jouw dienst weer online zetten. Hierbij noteren wij één strike onder jouw account. (Als je een reseller bent, zullen wij dit noteren onder de juiste user). 

De tweede strike:

Als er opnieuw malware wordt geconstateerd op hetzelfde pakket, ongeacht de periode die hier tussen zit, zullen wij direct een tweede strike noteren voor jouw dienst. Het is dan aan jou om opnieuw de juiste stappen te volgen en het pakket volledig vrij te maken van malware. Opnieuw is het aan jou om ons te berichten als het pakket volledig vrij is van malware. Wij zullen hierbij dan ook vragen welke stappen je hebt genomen en welke maatregelen er zijn genomen om opnieuw te voorkomen dat er malware op je pakket komt.  Het is zeer belangrijk dat je pakket ook echt schoon, veilig en geüpdatet is.

De derde strike en laatste mogelijkheid:

Mocht er, ondanks alle maatregelen die je hebt genomen en de tips die je hebt gevolgd, helaas opnieuw malware geconstateerd worden, zijn wij genoodzaakt om een derde strike te noteren en sluiten wij de dienst permanent af. Het pakket mag dan in geen geval in de huidige staat terug online en bij ons gehost worden. Er zijn dan enkel nog de volgende 3 mogelijkheden mogelijk:

  1. Je maakt gebruik van onze eigen (betaalde) opschoon service, waarbij wij een expert zullen inhuren om jouw website(s) volledig en grondig op te schonen:
    https://www.vimexx.nl/help/laat-je-website-opschonen-met-de-vimexx-opschoonservice
  2. Wij resetten het pakket en verwijderen daarmee onherroepelijk alle data. Het pakket zal dan terug naar oplevering gezet worden.
  3. Je zult helaas weg moeten verhuizen naar een andere provider, houd er rekening mee dat ook zij ongetwijfeld hier streng op zullen zijn.

Wij zijn niet verantwoordelijk voor het updaten, opschonen van websites en/of voor de beoordeling of een site weer schoon is. Uiteraard kunnen we je van tips en adviezen voorzien, op basis van onze ervaring, maar de verantwoordelijkheid en onderzoeksplicht ligt bij de eigenaar van de dienst.

Heeft deze handleiding je goed geholpen?
- 5 van 5 sterren -