van Vimexx op 12-07-2016
Een one-page-checkout is een checkoutsysteem die op een enkele pagina getoond wordt. Bij veel websites moet je enkele pagina’s doorklikken om af te kunnen rekenen, maar bij een one-page-checkout kun je het gehele bestelproces op één pagina doorlopen. Steeds meer ondernemers kiezen voor een one-page-checkout in hun webwinkel en dit is niet voor niets, want een one-page-checkout brengt enkele interessante voordelen met zich mee. Waarom het interessant is om voor een one-page-checkout te kiezen voor jouw webwinkel, lees je in dit artikel.
Een one-page-checkout is overzichtelijk en dus gebruiksvriendelijk
Bij een one-page-checkout kunnen de klanten van jouw webwinkel meteen zien wat ze precies moeten doen om een bestelling te kunnen plaatsen. Bij sommige bestelsystemen met meerdere pagina’s is dit ook het geval (hier wordt dan een balkje getoond met de te volgen stappen), maar de meeste bestelprocessen met meerdere pagina’s laten niet zien wat klanten precies moeten doen om een bestelling te plaatsen. Dit zorgt voor onduidelijkheden, maar kan mensen ook echt afschrikken. Zien klanten dat ze al bijna klaar zijn met bestellen, dan is de kans groter dat zij uiteindelijk echt een bestelling plaatsen en niet afgeschrikt worden.
Een one-page-checkout wordt sneller doorgelopen door klanten
Bij een one-page-checkout hoeven klanten niet de hele tijd door te klikken naar een nieuwe pagina en hierdoor is dit bestelproces sneller te doorlopen. Omdat online shoppers de snelheid van een webwinkel (en het bestelproces van deze webwinkel) erg belangrijk vinden, is dit zeker een groot pluspunt. Daar komt nog bij dat de meeste one-page-checkouts wat minder uitgebreid zijn dan bestelsystemen met meerdere pagina’s, wat betekent dat klanten minder gegevens in hoeven te vullen bij het plaatsen van een bestelling. Hoe minder gegevens je in moet vullen, hoe sneller je klaar bent met bestellen en hoe groter de kans is dat je inderdaad een bestelling plaatst.
Een one-page-checkout zorgt voor minder afhakers
Omdat mensen precies zien wat ze nog moeten doen om een bestelling te plaatsen en sneller klaar zijn met bestellen, is de kans minder groot dat ze afhaken. Veel klanten zien op het laatste moment nog af van hun bestelling door een onduidelijk of complex bestelproces, maar bij een one-page-checkout is dit niet het geval. Het kost je even wat geld en moeite om jouw huidige bestelsysteem te veranderen naar een one-page-checkout, maar hier krijg je wel meer bestellingen en dus meer omzet en winst voor terug.
Ben je overtuigd van de voordelen van een one-page-checkout? Vervang jouw complexe en lange bestelsysteem met meerdere pagina’s dan met dit eenvoudige bestelsysteem en je verhoogt het aantal bestellingen, je omzet en je winst.