van Vimexx op 10-12-2015
Wie succesvol wil zijn als online ondernemer, doet er goed aan om de laatste e-commerce trends in de gaten te houden en de relevante trends door te voeren in de website of online shop. Ben je benieuwd welke e-commerce trends de experts voor het jaar 2016 voorzien? Lees dan in dit artikel welke vier belangrijkste e-commerce trends er voor het jaar 2016 op de planning staan en gebruik de informatie in dit artikel om jouw website of webwinkel nog verder te verbeteren.
Trend 1: mobiele optimalisatie wordt een noodzaak
Dit jaar was het nog geen must om jouw website of webwinkel goed bereikbaar te maken voor mobiele bezoekers, maar in het jaar 2016 zal dit anders zijn. Omdat steeds meer online ondernemers hun website of webwinkel aanpassen voor mobiele bezoekers en mobiel vriendelijke websites echt de standaard worden, zal het in 2016 een noodzaak zijn om jouw website ook op deze manier aan te passen. Het mobiel vriendelijk maken van jouw website zal volgend jaar dan ook geen eenvoudige trend meer zijn, maar een must waar iedere online ondernemer mee moet starten.
Trend 2: business-to-business webwinkels
Op dit moment zijn er nog niet zo veel business-to-business webwinkels, maar volgens experts zullen er volgens jaar meer webwinkels zijn die zich op de zakelijke markt richten. Zo verwachten experts niet alleen dat er meer business-to-business webwinkels opgericht zullen worden in het jaar 2016, maar verwacht men ook dat deze webwinkels afzonderlijk allemaal meer omzet gaan maken.
Deze positieve ontwikkeling heeft twee oorzaken. Ten eerste zijn steeds meer inkopers en verkopers zich bewust van het feit dat het online in- en verkopen van producten goedkoper is dan het in real life in- en verkopen van producten. Dit betekent dat online shoppen voor veel ondernemers goedkoper is dan het daadwerkelijk bezoeken van handelaren, waardoor meer ondernemers hun producten met behulp van webwinkels zullen verzamelen. Een andere oorzaak van de positieve ontwikkeling, is het feit dat steeds meer boekhoudprogramma’s de elektronische facturen van webwinkels ondersteunen. Hierdoor wordt het verwerken van ingekochte goederen via webwinkels eenvoudiger, waardoor het voor ondernemers standaard aantrekkelijker wordt om online te shoppen.
Trend 3: meer loyaliteitsprogramma’s
Loyaliteitsprogramma’s zijn programma’s die voor trouwe klanten van webwinkels ontwikkeld worden. Het achterliggende doel achter deze programma’s, is het nog meer binden van trouwe klanten om de omzet van deze vaste klantengroep nog meer te verhogen. De meeste webwinkels hebben het grootste deel van hun omzet namelijk te danken aan een kleine groep vaste klanten en door deze groep nog meer aan een webwinkel te binden, kan de omzet van deze klantengroep nog hoger worden. Je kunt de trouwe klanten van jouw webwinkel aan je binden door regelmatig kortingen te geven, maar ook door vaste klanten een speciale behandeling of extra service de bieden.
Trend 4: personalisatie van webwinkels
Veel grote webwinkels zijn er al langer mee bezig: personalisatie. Als je je bezig houdt met personalisatie, probeer je zo veel mogelijk informatie over jouw klanten te verzamelen en gebruik je deze informatie om het aanbod van jouw webwinkel jouw klanten af te stemmen. Voorheen was het verzamelen van klantgegevens en het personaliseren van het aanbod vrij kostbaar en complex, maar tegenwoordig is het helemaal niet meer zo duur en ingewikkeld om gegevens van jouw klanten te verzamelen en het aanbod van jouw webwinkel te personaliseren.
Experts verwachten dan ook dat meer kleine webwinkels zich in het jaar 2016 bezig gaan houden met personalisatie. Dit betekent dat meer webwinkels actief zullen starten met het verzamelen van klantgegevens, maar ook dat meer webwinkels hun aanbod zullen afstemmen op de verzamelde gegevens van hun klanten.