van Vimexx op 26-12-2015
Wie geld heeft geïnvesteerd om een eigen webwinkel te beginnen, wil natuurlijk het onderste uit de kan halen als het om de omzet van deze online shop gaat. Heb jij ook een eigen webwinkel en wil je zo veel mogelijk omzet uit deze online shop halen? Lees dan in dit artikel welke drie algemene tips je kunt opvolgen om de omzet van jouw webwinkel te verhogen.
Tip 1: gebruik professionele foto’s in het aanbod
Een fout die veel webwinkels maken, is dat zij geld besparen door zelf foto’s van hun producten te maken en deze foto’s in het aanbod zetten. Als je zelf mooie foto’s kunt maken is het natuurlijk prima om zelf aan de slag te gaan met een camera, maar veel mensen hebben helaas niet de hulpmiddelen, kennis en vaardigheden in huis om professionele foto’s te maken. Is dit bij jou ook het geval en wil je toch professionele foto’s kunnen gebruiken? Dan kun je beter een fotograaf inhuren om foto’s van jouw producten te maken.
Veel mensen die vroegtijdig afhaken bij het bezoeken van een webwinkel en dus niets bestellen, worden afgeschrikt door onprofessionele of onaantrekkelijke foto’s in het aanbod. Wil je voorkomen dat dit ook bij jou gebeurt, dan raden wij je aan om een professionele fotograaf in te huren voor jouw beeldmateriaal.
Tip 2: maak duidelijke productomschrijvingen
De bezoekers van jouw webwinkel kunnen niet alleen afgeschrikt worden door onprofessioneel en onaantrekkelijk beeldmateriaal, maar ook door onduidelijke productomschrijvingen. Omdat klanten niet in real life kunnen zien wat ze aanschaffen bij het online winkelen, is het belangrijk dat zij op een andere manier informatie in kunnen winnen over een specifiek product. Dit kan met professioneel beeldmateriaal van het product in kwestie, maar de productomschrijving is net zo belangrijk.
Heb je korte, onduidelijke of onvolledige productomschrijvingen, dan is de kans groot dat de bezoekers van jouw webwinkel toch niet overtuigd raken om het product te kopen en jouw webwinkel weg klikken zonder een aankoop te doen. Gebruik daarom duidelijke en complete productomschrijvingen voor de producten in jouw aanbod: wat je ook verkoopt.
Tip 3: investeer in SEO
SEO staat voor Search Engine Optimalization, in het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd in. Als je investeert in de SEO of zoekmachineoptimalisatie van jouw webwinkel, investeer je in feite in verschillende activiteiten om jouw webwinkel beter vindbaar te maken in de zoekmachines. Dit betekent dat er meer mensen via zoekmachines als Google op jouw webwinkel terecht komen, zodat je meer bezoekers hebt en mogelijk meer omzet maakt. En omdat een investering in SEO helemaal niet duur hoeft te zijn, is het zeker interessant om je in zoekmachineoptimalisatie te verdiepen als eigenaar van een webwinkel.