van Vimexx op 02-12-2015
Bij het ontwikkelen van een webwinkel moet je wel aan honderd dingen denken. Door het grote aantal zaken waar je rekening mee moet houden bij het ontwikkelen van een webwinkel, kan het wat lastig zijn om een webwinkel te maken die helemaal aan de eisen van een goede webshop voldoet. Wil je zeker weten dat jouw gloednieuwe webwinkel van goede kwaliteit is? Let dan in ieder geval op dat je de drie meest voorkomende fouten van een webshop niet maakt. Welke fouten dit zijn, lees je in dit artikel.
Veelvoorkomende fout 1: slechte webhosting
Veel mensen die een webwinkel laten maken, zijn voornamelijk bezig met het design van de webwinkel die zij laten ontwikkelen. Het design van een webwinkel is natuurlijk erg belangrijk, maar er zijn ook andere dingen die de kwaliteit van jouw online shop bepalen. Een belangrijke eis waar een goede webwinkel aan moet voldoen, is dat de webwinkel ondersteund wordt met goede webhosting. Neem je webhosting af bij een onbetrouwbare partij, dan is het bijvoorbeeld mogelijk dat jouw webwinkel steeds offline komt te staan, dat jouw webwinkel niet snel geladen kan worden of dat je e-mails van klanten niet kunt ontvangen. Denk dus niet alleen aan het design van jouw online shop, maar zorg er ook voor dat je webhosting afneemt bij een betrouwbare en professionele partij.
Veelvoorkomende fout 2: een te langzame website
Natuurlijk wil je een webwinkel met een prachtig webdesign, maar dit is niet het enige dat telt. Heb je namelijk een webwinkel met een prachtig design, maar moet jouw webwinkel wel enkele seconden laden voor je aan de slag kunt? Dan is de kans groot dat de bezoekers van jouw webwinkel al lang naar de concurrent zijn gegaan. Een prachtig design is zeker belangrijk, maar het design van jouw webwinkel moet wel snel kunnen laden. Om de laadtijd van jouw webwinkel te versnellen moet je onder andere goede webhosting afnemen, maar is het ook belangrijk om niet te veel (grote) afbeeldingen te gebruiken.
Veelvoorkomende fout 3: een webshop met oude content
De meeste mensen die een webwinkel laten ontwikkelen, schrijven in één keer alle teksten voor de webshop en vervangen deze teksten niet meer voor nieuwe content. Dit is op zich prima, maar het is wel belangrijk om in ieder geval geen verouderde content op jouw webshop te zetten. Is de prijs van een product bijvoorbeeld veranderd, dan is het belangrijk om deze prijs in jouw aanbod aan te passen. Bied je een specifiek product niet meer aan, dan moet je dit product natuurlijk wel uit het aanbod halen. Jarenlang dezelfde teksten gebruiken voor jouw webshop is dus prima, als je dit maar niet doet als de teksten eigenlijk te verouderd zijn.
Om ervoor te zorgen dat de teksten van jouw webwinkel up-to-date blijven, is het in ieder geval verstandig om eens per jaar naar de belangrijkste teksten van jouw online shop te kijken. Denk hierbij aan de teksten op de homepage, maar ook aan de teksten op de ‘over ons’ pagina en op de contactpagina.