van Vimexx op 08-11-2016
Wie zijn of haar website hoger in de zoekresultaten van Google wil krijgen, moet in ieder geval een metatitle en metadescription schrijven voor iedere pagina van de website. De metatitle is de titel die in de zoekresultaten van Google getoond wordt en de metadescription is de korte omschrijving die onder de paginatitel staat.
Het staat niet alleen netjes in de zoekresultaten als je een metatitle en metadescription hebt geschreven voor jouw webpagina’s, maar het zorgt ook voor een betere indexering door Google en dus voor hogere posities in deze zoekmachine. Moet jij metatitles en metadescriptions schrijven voor de pagina’s van jouw website, maar weet je niet zo goed hoe je dit het beste kunt doen? Lees dan in dit artikel welke drie tips je kunt gebruiken bij het schrijven van deze content en je hebt een grotere kans dat jouw website hoger in de zoekresultaten van Google terecht komt.
Tip 1: overschrijdt het aantal tekens niet
Een metatitle mag maximaal 55 tekens lang zijn en een metadescription mag maximaal 160 tekens lang zijn (inclusief spaties). Ga je over dit maximale aantal tekens heen, dan wordt de content door Google afgekapt. Dit betekent dat je een halve zin krijgt, die afgesloten wordt met […]. Niet alleen slecht voor de leesbaarheid, maar ook voor de vindbaarheid van jouw website. Blijf je onder het maximale aantal tekens, dan blijven de teksten goed leesbaar en worden de teksten bovendien beter geïndexeerd door Google.
Tip 2: zet keywords in de titel en omschrijving
Heb je een webwinkel met babyproducten? Dan wil je goed gevonden worden op termen als ‘babykleding’ en ‘accessoires baby’. Door deze termen subtiel terug te laten komen in de metatitle en in de metadescription, komt jouw website hoger in de zoekresultaten van deze zoektermen te staan. Het kost je weinig moeite, maar het kan zomaar het verschil betekenen tussen een plek op de eerste of tweede pagina. Heb je een lokaal bedrijf en wil je geïndexeerd worden op een bepaalde plaatsnaam? Dan zet je deze plaatsnaam in de metatitle en/of metadescription, zodat je op de naam van deze woonplaats gevonden wordt.
Tip 3: schrijf een prikkelende titel en aantrekkelijke omschrijving
De metatitle en metadescription moeten er niet alleen voor zorgen dat jouw website hoger in de zoekresultaten van Google komen, maar moeten ook overtuigen tot clicks. Door een prikkelende titel te schrijven die de aandacht trekt, heb je meer kans dat mensen de metadescription ook gaan lezen. Is deze omschrijving ook aantrekkelijk, dan is de kans groot dat de consument op de achterliggende link klikt. Dit betekent dat er een bezoeker op je website komt, ofwel dat de metatitle en de metadescription de hoeveelheid verkeer op je website flink kunnen laten stijgen.
Let op: de metatitle en metadescription moeten zeker voor goede vindbaarheid in de zoekresultaten zorgen, maar dit moet niet de enige focus zijn. De beste resultaten behaal je met content die voor een goede vindbaarheid zorgt, maar bovendien mensen overtuigt op de achterliggende link te klikken. Schrijf dus niet alleen content met zoekwoorden en plaatsnamen, maar let ook zeker op de leesbaarheid van de content.