van Vimexx op 29-01-2016
Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat het aantal Nederlandse webwinkels in de periode 2007-2015 is verzesvoudigd. In het begin van het jaar 2007 waren er ongeveer 5000 webwinkels en aan het einde van 2015 was dit aantal gegroeid tot een totaalaantal van bijna 30.000 online shops. In tegengestelde ontwikkeling deed zich voor bij de fysieke winkels in ons land. Door de opkomst van online winkels moesten veel fysieke winkels hun deuren sluiten en dit was vooral zichtbaar in de non-foodsector van ons land.
CBS: het gaat goed met Nederlandse webwinkels
Volgens het CBS gaat het over het algemeen goed met Nederlandse webwinkels. Bedrijven die enkel een webwinkel hebben een geen fysieke winkel of winkels hoeven gebruiken om hun producten verkopen, hebben in de eerste elf maanden van 2015 bijna 17 procent meer omgezet dan in dezelfde periode van het jaar daarvoor. Deze omzetgroei is voornamelijk opvallend als we naar de omzetgroei van de totale detailhandel van dezelfde periode kijken, aangezien de totale detailhandel in de eerste elf maanden van 2015 slechts 1 procent omzetstijging realiseerde.
Bedrijven die zowel een webwinkels als een fysiek verkooppunt hebben, doen het nog beter. In de eerste maanden van het jaar 2015 steeg de omzet van deze zogeheten multi-channelers met bijna een kwart.
Webwinkels in Nederland: algemene cijfers
Naast cijfers over nieuwe webwinkels en omzetstijging, geeft het CBS ook nog enkele algemene cijfers over de webwinkels in ons land. Zo geeft het Centraal Bureau van de Statistiek aan dat ongeveer een kwart van de webwinkels gespecialiseerd is in het verkopen van kleding, 16 procent van de webwinkels huis- en tuinartikelen verkoopt en 6 procent van de Nederlandse webwinkels elektronica en boeken verkoopt. Het aantal webwinkels dat cd’s en dvd’s verkoopt is wat lager, want ongeveer 2 procent van de Nederlandse webwinkels houdt zich bezig met de online verkoop van deze producten. Tot slot verkoopt ongeveer 8 procent van de Nederlandse webwinkels voedingsproducten.
De meeste webwinkels zijn de vinden in de provincies Zuid- en Noord-Holland. In beide provincies zijn ongeveer 5,5 duizend webwinkels te vinden, ofwel 38 procent van het totaal. Noord-Brabant doet het ook goed als het op het oprichten van webwinkels aankomt, want hier zijn ongeveer 4,5 duizend online shops gevestigd (15 procent). De minste webwinkels zijn te vinden in de provincies Zeeland (1,5 procent) en Drenthe (2,9 procent). Waarom deze provincies minder online ondernemers hebben, is onbekend.
Profiteren van de ontwikkelingen? Start een eigen webwinkel
Het gaat al enkele jaren goed met de webwinkels in ons land en de cijfers van het CBS bevestigen deze trend nogmaals. Wil jij ook profiteren van de stijgende omzetten van webwinkels? Start dan een eigen webwinkel en verkoop jouw favoriete product online. Je kunt een eigen webwinkel beginnen zonder fysieke winkel, maar je kunt ook een webwinkel starten als je al een fysieke winkel hebt.