van Vimexx op 15-12-2015
Sommige mensen denken dat de e-commerce markt niet nog verder kan stijgen en dat het niet meer interessant is om een eigen webshop te beginnen, maar het tegendeel is echter waar. Dat het nog steeds interessant is om een eigen webwinkel te beginnen, blijkt wel uit een uitgebreid onderzoek van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS). Uit dit onderzoek is namelijk gebleken dat de omzet uit online verkopen binnen het midden- en grootbedrijf met bijna 18 procent is toegenomen in het derde kwartaal van 2015. Dit betekent dat er in het derde kwartaal van dit jaar voor 18 procent meer is gekocht in webwinkels dan in hetzelfde kwartaal van het jaar daarvoor.
Omzetstijging e-commerce: de cijfers
Bij de bekendmaking van de cijfers, maakt het CBS onderscheid in winkels die alleen een webwinkel hebben en winkels die hun klanten zowel met een webwinkel als met een fysieke winkel bedienen. Bij waar consumenten alleen online kunnen kopen, groeide de omzet met 14 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Bij winkels waar de verkoop zowel online als in fysieke winkels plaatsvindt, steeg de omzet met maar liefst 24 procent. Kortom: beide soorten winkels maken een positieve ontwikkeling door en profiteren van een flinke omzetstijging.
Thuiswinkel.org: Nederlandse consument bestelde ruim 100 miljoen keer
Dat het nog steeds interessant is om een eigen webwinkel te starten blijkt niet alleen uit het rapport van het CBS, maar wordt ook onderstreept door een onderzoek van Thuiswinkel.org. In de zogeheten Thuiswinkel Markt Monitor van Thuiswinkel.org geeft men namelijk aan dat Nederlandse consumenten in de eerste drie kwartalen van 2015 maar liefst 100,44 miljoen online aankopen hebben gedaan. Deze aankopen hadden in totaal een waarde van 11,35 miljard euro: een flink bedrag dat onder vele succesvolle online ondernemers met een eigen webwinkel werd verdeeld. Kijken we naar dezelfde periode van het jaar 2014, dan wordt er weer een stijging waargenomen. In de eerste drie kwartalen van 2014 was het totale aantal online aankopen namelijk 17 procent lager dan in de eerste drie kwartalen van dit jaar.
Zit je al een tijdje na te denken om een eigen webwinkel te beginnen, maar weet je niet zeker of dit wel een verstandige keuze is? Dan hoef je je in ieder geval niet onzeker te voelen over de e-commerce cijfers van dit jaar, want deze cijfers zijn alleen maar positief.